Vores Bog

Hatha Yoga for Teachers and Practitioners er et must-read, hvis du vil have maksimale fordele fra din yogapraksis og mestre kunsten ved omfattende sekvenser. Du får præsenteret kraftfulde værktøjer til at klassificere yogaposeringer og øjeblikkeligt oprette tilpassede sekvenser til forskellige niveauer, temaer og mål.

Fra den traditionelle tilgang til yoga vil du opdage, hvordan yogapositioner påvirker den indre krop, og hvordan systematisk yogasekvensering kan øge din holistiske sundhed og velvære. Du vil også forstå de medicinsk-beviste fordele ved yoga, og du vil lære de gamle principper for sekvenser i asanas i henhold til deres tilsvarende chakraer (energicentre).

Anerkendte yogalærere og undervisere af mere end 4000 yogalærere, Ram Jain og Kalyani Hauswirth-Jain, beskriver, hvordan man skaber et sikkert, opfyldende og holistisk Hatha Yoga-praksis. Ram og Kalyani giver dig praktiske beskrivelser af over 200 asanas med deres respektive instruktioner, justeringspunkter, kontraindikationer og ændringer – som bringer dine yogakurser og praksis til et helt nyt niveau.

Paperback og Kindle

Klik nedenfor for at købe

amazon logo white

amazon.com45x30amazon.uk45x30 amazon.de45x30amazon.fr45x30amazon.es45x30 amazon.it45x30amazon.ca45x30amazon.co.jp45x30amazon.com.au45x30

 

Ros for Hatha Yoga for Teachers and Practitioners

”Ram og Kalyani har samlet en vidunderlig og omfattende præsentation med ære for eldgamle principper for klassisk yoga, mens de også taler på et sprog, der passer til nutiden. Rams ekspertise stammer fra årevis af at være gennemsyret af den originale yogakultur som en livsstil og filosofi, der langt overskrider en enkel form for strækning og motion. Denne bog er et velkomment værktøj for alle, der er interesseret i at forfølge en dybere forståelse af at praktisere eller undervise i yoga i sin klassiske form. ”- David Swenson, forfatter af Ashtanga Yoga – The Practice Manual

”Som yogainstruktør og redaktionel leder af YogiApproved.com, en førende yogapublikation, er dette en af ​​de mest omfattende guider til yoga og sekventering, jeg har set. Hatha Yoga For lærere og praktikere nedbryder praksis, videnskaben bag det, chakrasystemet og asanaerne på en måde, der er utroligt dybtgående men alligevel tilgængelig. En værdifuld ressource for enhver yogi, Hatha Yoga bør være et krav i alle yogalæreruddannelser. ”- Ashton August, grundlægger og redaktionel leder af YogiApproved.com

”Dette må være den mest komplette oversigt over Hatha Yoga, som jeg nogensinde har læst. Det handler om betydningen, historien, fysiologien og udøvelsen af ​​Hatha Yoga. Alle skrevet meget klart og forståeligt. Det er et rigtigt aktiv for vores boghylde! ”- Heleen Peverelli, chefredaktør for Yoga Magazine Netherlands

”Dette er den bedste bog om yoga, som jeg nogensinde har læst; det er praktisk og til det punkt. Det giver god viden om de fysiologiske virkninger af at praktisere yoga, hvilket hjælper det vestlige sind med at forstå, hvorfor yoga fungerer. Jeg nød skrivningens enkelhed og klarhed, hvilket gjorde det meget let at læse og forstå. Det giver også en trinvis vejledning om asanas og hvordan man opretter asana-sekvenser, der fungerer. Den perfekte guide til at have til rådighed for lærere såvel som selvudøvere. ”- Maria Aguirregomozcorta, M.D. Neurology, yogalærer

”Let at forstå, men langt mere lysende end andre bøger om yoga, Hatha Yoga for lærere og praktikere er en must-read for yogalærere i alle stilarter. Det er videnskabeligt, mens det stadig respekterer yogaens spiritualitet og tilbyder lidt kendt visdom, som du kun kan lære i det bedste yogalæreruddannelsesprogram. Når det kommer til at lære, hvordan man faktisk underviser i Hatha Yoga, sammenlignes ingen anden bog. ”- Julie Bernier, yogalærer og registreret ayurvedisk praktiker, forfatter til Yoga for health and happiness

”En meget vigtig bog. Denne tilgang giver læreren eller den ivrige praktiker en velbegrundet måde at formatere deres praksis på. Chakra-baseret sekventering giver en yogisk forståelse af asana, der bevæger sig ud over det grove, tætte eller overfladiske. Jeg kan varmt anbefale det! ”- Nathan Anderson, leder af yogalærer på Yoga NOHO, Los Angeles

”Hatha Yoga for lærere og praktikere er et omfattende værktøj for studerende såvel som lærere. Jeg kan godt lide at tænke på det som en encyklopædi til Hatha Yoga-praksis. ”- Helena Schouenborg, yogalærer, afhængighed & sundhedsrådgiver.

”Hatha Yoga for lærere og praktikere er et godt værktøj til at få en dybere indsigt i essensen af ​​yoga. Forfatterens meget jordnære tilgang og faglige ekspertise gør det meget tilgængeligt og let at anvende. ”- Alexandre Beauchard, yogalærer og ejer af Buddha Balance.

”Det var en fornøjelse at læse denne bog, da den skaber en bro mellem den traditionelle indiske forståelse af hvad yoga er, og hvordan denne gamle visdom kan være til stor nytte i vores moderne liv. Hatha Yoga for lærere og praktikere er opbygget med stor klarhed og struktur, og hver asana er beskrevet detaljeret, inklusive dens fordele såvel som kontraindikationer. Jeg er overbevist om, at denne bog vil åbne mange sind for den værdi, som en traditionel yogapraksis kan give vores liv. ”- Dagmar Schöndorf, M.D., akupunktør og medicinsk psykoterapeut, yogalærer

”Som yogalærer og dedikeret yoga-udøver finder jeg denne langt den bedste og mest komplette bog om Hatha Yoga, som jeg nogensinde har læst. Hatha Yoga for lærere og praktikere er et ekstremt omfattende værktøj til sekventering af yogapraksis. Bogen hjælper dig med at forstå de dybere lag af yoga på en så klar og omfattende måde, at det er en fornøjelse at læse. Det er en guide og et værktøj, der tjener selvudøvere og yogalærere på deres personlige og professionelle yogapad. ”- Suzanne Janssens-Kievit, grundlægger og ejer af The Yoga Villa

 Om forfatterne

Ram Jain

Ram er stiftende direktør for Arhanta Yoga Ashrams (Indien og Holland). I løbet af de sidste 10 år er Arhanta Yoga Ashrams blevet kendt internationalt for deres professionelle yogalæreruddannelser og har op til at præsentere over 4000 yogalærere fra hele verden.

Han blev født i New Delhi, Indien, i en traditionel og åndelig familie, og hans yoga- og vediske filosofiuddannelse startede i en alder af otte år som en del af hans grundskoleuddannelse. Han har indgående kendskab til klassisk Hatha Yoga og er også godt bevandret i gamle indiske skrifter. I løbet af sine 20 års undervisningskarriere har han arbejdet med forskellige eksperter i anatomi og fysiologi og har udviklet unikke undervisnings-, tilpasnings- og modifikationsteknikker.

I øjeblikket er han hovedlærer for forskellige læreruddannelsesprogrammer, lige fra Hatha Yoga, Yin Yoga, Vinyasa Yoga, til Meditation og Yoga Nidra. Han underviser i flere måneder om året i Indien og resten af ​​året i Holland, hvor han også bor sammen med sin kone og to børn.

Kalyani Hauswirth-Jain

Kalyani er født og opvokset i Schweiz. Siden den tidlige ungdomstid har hun været fascineret af kunst, kropsarbejde, forbindelse mellem krop og sind og alternative terapier. Efter sin stærke tilbøjelighed til kunst og fysisk udtryk emigrerede hun til Holland i en alder af 19 for at studere Modern Dance. Kort efter blev hun udsat for læren og praktiseringen af ​​yoga og blev øjeblikkeligt betændt. Moderen til to børn nu, hun har undervist yoga i 10 år og har uddannet yogalærere i mere end seks år på Arhanta Yoga Ashrams i Indien og Holland.

Begyndende med fysiske udfordringer, transformerede hun sin krop, mestrer mange avancerede asanas med sin regelmæssige praksis og disciplin. Ved at følge en flittig selvpraksis, arbejde med mange forskellige lærere, stilarter og teknikker, fik hun en dybtgående forståelse af fysiologi og bevægelsesteknikker. Dette i kombination med hendes omfattende undervisningserfaring gav hende en forståelse af betydningen af ​​struktur og sekventering for en holistisk yoga asana-praksis.

Indholdsfortegnelse

Forord af Biff Mithoefer

Introduktion

Sådan bruges denne bog – mål og begrænsninger

En kort bemærking til rollen som lærer

Del I: Rødderne: Hatha Yogas baggrund

Kapitel 1 – Det brede perspektiv – Yogisk filosofi

Kapitel 2 – Hatha Yoga og princippet om minimal handling

Kapitel 3 – Evolutionen af ​​yoga-asanas

Tidlige referencer

Lys på Hatha Yoga

Pre-moderne referencer

Del II: Medicinske fakta: Hatha Yoga for holistisk sundhed

Kapitel 4 – Hatha Yoga og din krops systemer

Hatha Yoga og det autonome nervesystem

Hatha Yoga og dit kredsløbssystem

Hatha Yoga og dit lymfesystem – Afgiftning

Hatha Yoga og dit åndedrætsorgan – Oxygenation

Hatha Yoga og dit stofskifte

Hatha Yoga og din rygsøjle og led

Kapitel 5 – Hatha Yoga og interne organer og kirtler

Klem-og-frigør-effekten

Sensoriske triggere til hjernen

Fascial stimulering

Kapitel 6 – Hatha Yoga og De 7 chakraer

De syv chakraer og deres fysiske og mentale egenskaber

De syv chakraer: Deres egenskaber og deres tilsvarende asanas

Del III: Øvelse effektivt: Retningslinjer for en holistisk Hatha Yoga-praksis

Kapitel 7 – Betydningen af ​​forberedelse

Etablering af et fremmende miljø

Bøj, men bryt ikke – Undgå skader

Kapitel 8 – De fem grundlæggende byggesten

Trin 1: Afslappende

Trin 2: Hold i asana, ikke din åndedrag

Trin 3: Opvarmning ordentligt

Trin 4: Ægte asana – Find stabilitet og lethed inden for posituren

Trin 5: Tælling udgør og opretholder balance i din krop

Del IV: Den grundlæggende struktur: Byggeroden til Hatha sekvensering

Kapitel 9 – Efter den naturlige orden

Kapitel 10 – Chakra-Wise: De 17 primære asanas

Asanas til Sahasrara & Ajna-chakraerne (Crown & Third-Eye Chakras)

Asanas til Vishuddha Chakra (Throat Chakra)

Asanas til Anahata Chakra (Heart Chakra)

Asanas til Manipura Chakra (Solar Plexus Chakra)

Asanas til Svadhishthana Chakra (Sacral Chakra)

Asanas til Muladhara Chakra (Root Chakra)

Oversigt I: Den grundlæggende sekvens med varigheder og afslapningspositioner (90 min.)

Del V: Mastering Sequencing: Oprettelse af tilpassede sekvenser

Oversigt II: Generel struktur for en 90-minutters helhed Hatha Yoga klasse / praksis

Kapitel 11 – Opvarmningsvarianter

Surya Namaskara Variation

Dobbeltben hæver variationer

Delfinvariationer

Kapitel 12 – Variationer til Crown & Third-Eye Chakras

Shirshasana (Headstand) variationer

Kapitel 13 – Variationer for halschakraet

Sarvangasana (Skal forstå) variationer

Kapitel 14 – Variationer for hjertechakraet

Ardha Setu Bandhasana (Half Bridge Pose) variationer

Pawanmukthasana (luftfrigivende udgave) variationer

Matsyasana (fiskestilling) variationer

Sukha Gomukhasana (Easy Cow Face Pose) variationer

Sukha Gomukhasana (Easy Cow Face Pose) – Alternativer

Kapitel 15 – Variationer for Solar Plexus Chakra

Paschimottanasana (siddende fremadbøjning) variationer

Purvottanasana-variationer (opadgående planke)

Bhujangasana (Cobra Pose) variationer

Shalabhasana (Locust Pose) variationer

Dhanurasana (Bow Pose) variationer

Ardha Matsyendrasana (Half Spinal Twist) Variationer

Kapitel 16 – Variationer for det sakrale chakra

Sukha Kakasana (Crow Pose) variationer

Sukha Kakasana (Crow Pose) – Alternativer

Trikonasana (trekant udgør) variationer

Trikonasana (trekantpose) – alternativer

Kapitel 17 – Variationer til rodchakraet

Vrkshasana (træpose) variationer

Vrkshasana (træpose) – alternativer

Tadasana (bjergpose) variationer

Klassiske siddepladser

Kapitel 18 – Prøvesekvenser

Hofteåbning (90 minutter)

Bryst og hjerteåbning (90 minutter)

Formidler – Arbejde mod en højdeposition (90 minutter)

Grundlæggende sekvens (75 minutter)

Grundlæggende sekvens (60 minutter)

Grundlæggende kort sekvens (30 minutter)

Asana-indeks – Sanskrit

Asana Index – Engelsk

Noter

Ressourcer

Om forfatterne